Jak stworzyć i wysłać zlecenie? 

Ostatnio panuje tendencja, zwłaszcza na nienazwanej grupie na Facebooku, że niektórzy zleceniodawcy chcą, aby wycena opierała się na jednym lub dwóch zdaniach. Często takie osoby nie są w stanie sformułować to, czego tak naprawdę chcą i wolą nawet nie odpowiadać na prośby o dodatkowe szczegóły. Powoduje to zamieszanie i jest to przede wszystkim stratą czasu dla potencjalnego tłumacza.

W tym artykule skoncentrujemy się na tym, jak przygotować zlecenie, aby tłumacz mógł go wycenić.

1. Cel

Pierwszym pytaniem, które musisz sobie zadać, jest to, czego tak naprawdę potrzebujesz. Tłumaczenie strony internetowej, korekta tekstu, tłumaczenie instrukcji montażu czy komunikacja z klientem? Cel jest miarodajny, ponieważ z niego wynikają kolejne kroki. Przykład: Jeśli potrzebujesz, aby ktoś skontaktował się z Twoim klientem w języku obcym, nie musisz tworzyć pliku tekstowego.

Drugie pytanie jest równie ważne. Czy potrzebuję jednorazowej pomocy? Na przykład tłumaczenie strony internetowej. A może potrzebuję stałej współpracy? Na przykład pomoc w obsłudze klienta. Cały proces realizacji zlecenia zależy wówczas od tych dwóch pierwszych pytań.

2. Rodzaj współpracy

Jednorazowa współpraca

Jeśli zatem wiemy, że skorzystamy z jednorazowej współpracy, musimy przygotować plik tekstowy. Potrzebujemy pliku tekstowego w przypadku tłumaczeń z języka polskiego na język czeski. Klienci przesyłają pliki w różnych formatach, najczęściej .docx, .doc, .pdf, .csv, .xlsx, .txt lub poprzez łącze do magazynu internetowego, zazwyczaj jeśli plik jest większy. Osobiście polecamy utworzenie dokumentu tekstowego w programie Word, gdyż i tak musimy konwertować każdy inny format do Worda, aby program mógł liczyć słowa ze spacjami. Teksty ze swojej witryny kopiujesz ręcznie do programu Word lub możesz skonsultować się z działem IT, który powinien Ci doradzić, jak szybciej pobrać tekst z Twojej witryny. Możesz wówczas przesłać nam taki plik poprzez formularz czeskastrefa.pl/wycena lub na adres e-mail info@czeskastrefa.pl z niezbędnymi danymi.

Następnie wykonujemy następujące kroki:

Stała współpraca

W przypadku długoterminowej współpracy nie musisz przesyłać plików, chyba że sam tego potrzebujesz lub nie ustaliliśmy tego wcześniej. Wszystko zależy od zakresu i rodzaju współpracy oraz ustalonych warunków. W przypadku dłuższej współpracy prosimy o kontakt e-mailowy lub telefoniczny. Jeśli chcesz, możemy umówić się na spotkanie w Krakowie lub online poprzez Teams i omówimy wszystkie szczegóły współpracy. Więcej informacji w artykule „Jak rozpocząć stałą współpracę?”.

3. Udzielenie informacji

Z punktu widzenia komunikacji są to kluczowe informacje takie jak przewidywany termin realizacji czy szczegóły istotne dla realizacji zamówienia.